Fra drøm til virkelighet: min uventede tur til Norge

Selv om jeg hadde en flott tid med å utforske Oslo, skjønte jeg at det fortsatt var så mye mer å se. Den fantastiske norske landsbygda, nordlyset, praktfulle fjorder og fortryllende skoger ventet på å bli oppdaget.

Jeg har alltid forestilt meg at jeg er en verdensreisende, og drømmer om å utforske planeten med begge øyne. Men reisemålene mine var begrenset til Asia. Å reise til Europa eller USA virket som en umulig drøm for en middelklasseperson som meg.

En dag våknet jeg imidlertid av en offisiell invitasjon på telefonen min om å reise til Norge. Jeg måtte klype meg selv for å bekrefte om det var ekte eller bare en drøm. Faktisk har livet en måte å overraske oss på.

Selv om formålet med besøket mitt var å delta på offisielt arbeid, hadde jeg tenkt å utforske og verdsette Norges rike kultur, arv og naturlige skjønnhet. Jeg hadde også håpet å reise til Danmark, men som førstegangsbesøkende i et Schengen-land var det ikke tillatt å reise personlig under arbeidsreiser. Ikke desto mindre var jeg takknemlig for muligheten.

Min kollega og jeg startet reisen 12. november 2022. Under immigrasjonen på flyplassen i Dhaka sto vi overfor en ganske merkelig situasjon. Vår immigrasjonsoffiser visste ikke hva et Schengen-visum var eller hvor mange land som dekket det.

Selv hans overordnede var ikke klar over det. De prøvde å teste min kunnskap (og tålmodighet) ved å spørre meg navnet på den norske hovedstaden.

Immigrasjonsoffiseren på Oslo lufthavn var imidlertid ekstremt vennlig. Hun fortalte oss: «Nyt tiden din; Norge er et veldig vakkert land. »

Byen Oslo var usedvanlig vakker og transportsystemet fanget min oppmerksomhet. Jeg la merke til at systemet la stor vekt på trygg reise for personer med nedsatt funksjonsevne. Et eksempel er levering av et lydsignal ved røde lys, spesielt nødvendig for synshemmede.

Den triste sannheten var at vi ikke hadde mye fritid til å utforske i arbeidstiden. Vår workshop fant sted fra kl. 09.00 til 17.00; og i vintersesongen i Oslo var dagslyset begrenset.

Det var fortsatt mørkt klokken 08.00 og mørket satte inn klokken 15.00. Det førte til at vi måtte ta vår bytur i Oslo i syv dager etter jobb, for det meste i mørket.

Vi brukte hver kveld på å vandre i den sjarmerende byen Oslo til fots i godt tre til fire timer.

Vi var heldige som hadde en kollega fra Bangladesh på vårt norske kontor som sjenerøst tilbød å vise oss rundt. Han var en flott guide og tok oss med til noen virkelig kule steder som Kongens hus, parlamentet, fredsprissenteret og skipsbryggen.

Byen så vakker ut om natten, spesielt i juletider da alt var dekorert med blinkende lys. Du kunne kjenne feriejubelen i luften. Jeg kan ikke nekte for at det var litt kjølig der, men det var verdt det å ta inn alt det vakre Oslo hadde å by på.

Da vi besøkte parlamentet, ble vi overrasket over å høre at enhver innbygger kunne møte ministeren, MP eller til og med statsministeren der og dele sine bekymringer eller meninger.

Det var veldig kult å se hvor tilgjengelig og åpen regjeringen var for folket, og det fikk meg til å sette pris på styrken til demokratiet i Norge. Da skjønte jeg hvor heldige nordmenn var som hadde en så inkluderende og lydhør regjering.

Etter å ha besøkt Oslo by 16. november, hadde vi gleden av å besøke det kjente Munchmuseet. Dette museet var dedikert til livet og arbeidet til den norske kunstneren Edvard Munch, kjent for sitt ikoniske maleri «Skriket».

Museet hadde en omfattende samling av Munchs malerier, tegninger og trykk, og ga en omfattende oversikt over hans kunstneriske karriere.

Vi utforsket også noen av byens ikoniske landemerker, inkludert Oslo Operasenter og Sentralbiblioteket. Selv om begge var imponerende i sin egen rett, ble jeg spesielt slått av sentralbiblioteket.

Organiseringen og utformingen av biblioteket var førsteklasses, og jeg var imponert over det store antallet ressurser tilgjengelig for publikum.

Vi besøkte stedet for regjeringens utøvende distrikt, som var åsted for et tragisk angrep i 2011 der 77 mennesker mistet livet. Angriperen, en høyreekstremist ved navn Anders Behring Breivik, hadde krav som inkluderte utvisning av muslimer fra Europa og slutt på multikulturalismen. For å lære mer om angrepet, se filmen «22. juli» på Netflix.

En kveld ble vi invitert hjem til en av våre norske kolleger på en sosial middag. Vi ble virkelig imponert over vertens gjestfrihet og utrolige kulinariske ferdigheter.

Vi dro også til Vigeland skulpturpark, en av de største skulpturparkene i verden. Parken ble skapt av en enkelt kunstner, Gustav Vigeland. Det var en utrolig samling skulpturer som skildret den menneskelige opplevelsen i all dens skjønnhet, smerte og kompleksitet.

Da vi gikk gjennom parken, ble vi slått av størrelsen og mangfoldet til skulpturene. Vi fikk vite at Vigeland hadde brukt mesteparten av livet sitt på å jobbe med skulpturene i parken.

Norge Reisetips

• Norge er stort – Ta deg tid til å reise rundt i landet siden det er ganske stort. Ferge- og togreiser fra den ene til den andre vil ta lang tid.
  • Bruk offentlig transport – Taxi er ikke billig i Norge, noen reiser kan til og med koste opptil €100. Så vær forsiktig og bruk offentlig transport.
  • Ta varme klær, bruk solkrem – Kulden har en tendens til å henge, så pakk varme klær. Selv om været er overskyet, bruk solkrem.
  • Det er flere ting å spise i Norge enn tørket fisk – Du vil finne mange restauranter som serverer utmerket internasjonal mat.
  • Ingen nordlys om vinteren – Selv om du går et sted veldig nær polarsirkelen, er det ingen garanti for at du vil kunne se nordlyset.

Stanley Easome

"Typisk zombieaholic. Generell twitterfanatiker. Matfanatiker. Gamer. Unapologetisk analytiker."