Chatterjees anmeldelse mot Norge: Emosjonelt juridisk drama ikke uten feil | Bollywood

Ingenting kan sammenlignes med mors kjærlighet og smerte til en mor hvis barn har blitt tatt fra henne med tvang under påskudd av å være en dårlig forelder. Den offisielle listen over anklager mot henne inkluderer grunner som å sove i samme seng, håndmate barna hennes og bruke kohl i ansiktene deres for å avverge det onde øyet. De kaller henne gal, ustabil og uegnet til å være mor, men hun vil kjempe mot alle odds for å få barna tilbake. Dette er prøvelsen som Mrs. Chatterjee vs Norge tar oss gjennom. Basert på en sann historie av Sagarika Chakraborty og tilpasset fra hennes selvbiografi A Mother’s Journey, er filmen den hjerteskjærende historien om et par hvis to barn ble separert av det norske barnevernet i 2011. Med Rani Mukerji i hovedrollen som den ødelagte, hjelpeløs mor som står opp mot systemet, denne Ashima Chibber-regissøren er følelsesladet, om enn en ubalansert premiss og en vri, ufullkommen utførelse som ikke kan overses helt. Les også: Rani Mukerji sier at Aditya Chopra ble sjokkert da hun så på Chatterjee mot Norge

Ms. Chatterjee vs. Norge anmeldelse: Rani Mukerjis følelsesladede film har en mangelfull utførelse som ikke kan overses helt.

Historien begynner med Debika Chatterjee (Rani Mukerji) som flyttet til Norge for 12 år siden sammen med ektemannen Anirudh Chatterjee (Anirban Bhattacharya). De har to barn: sønnen Shubh og datteren Suchi. De siste fire månedene har medlemmer av barnevernet, kalt Velfred, vært på besøk i hjemmet deres for inspeksjon og for å sikre at barna blir tatt godt vare på og en dag tar myndighetene barna og plasserer dem hos fosterfamilier. Debika prøver alt hun kan tenke på: skriker, skriker, slåss i tingretten og til og med bortføring av sine egne barn fra et statlig anlegg, men til ingen nytte. Under denne kampen oppdager hun til og med svindelen som myndighetene organiserer i barnevernets navn og prøver å avsløre hele fosterforeldreprosjektet. Men vil hun få barna tilbake? Taper hun mer i denne kampen enn hun vinner?

Historien som er skrevet sammen av Chibber, Sameer Satija og Rahul Handa har hjertet og intensjonen på rett sted, men det er utførelsen så mange steder som hindrer den i å slå an. Emosjonelt ladede øyeblikk varer ikke lenge og mister sin innvirkning raskere enn du kan bearbeide det som nettopp skjedde. Første omgang forblir spredt og det er først gjennom intervallet at Ms. Chatterjee Vs Norge tar over. Filmen varer i 135 minutter og er godt redigert og avviker ikke fra det virkelige motivet. Flere ledetråder blir imidlertid presentert for oss under Debikas juridiske kamp, ​​men de fleste finner ingen konklusjon. Hva skjer for eksempel med skilsmisse? Hvorfor er ikke Debikas svigerfamilie på hennes side? hva var historien om voldssaken i hjemmet? Hvorfor grep ikke indisk lov inn raskere enn den burde?

Karakterene i filmen er ganske endimensjonale: du føler med de gode gutta og fortsetter å hate de slemme. Etter en stund skjønner du at det ikke er fru Charrerjee mot Norge, men mye mer. Det er Mrs. Chatterjee mot hennes svigerfamilie, ektemann, mødre til andre skolebarn, kvinnehat og et dypt rotfestet patriarkat. Men hans nådeløse innsats i denne juridiske kampen får deg til å gråte.

Rani Mukerji viser en myriade av følelser og etterlater en klump i halsen med følelsen av smerte og smerte. Mens hun noen steder har fullstendig kontroll over handlingene sine, går hun noen steder helt over bord i å uttrykke smerten sin. Denne balansen, følte jeg, var på en eller annen måte nødvendig. Ok, det er ikke lett å kontrollere handlingene og reaksjonene hans mens han sliter med noe så følsomt som omsorgen for barna sine, men å se smerten hans på skjermen burde vært mer virkningsfull og endt opp med å bli en støyende gjengivelse av dialogene. Som en middelklasse-bengalsk husmor er hun veldig overbevisende, men replikkene og den bengalske aksenten hennes forstyrrer noen ganger følelsene. Som ektemann leverer Anirban Bhattacharya en seriøs forestilling og fremkaller motviljen hans karakter skal inspirere. Han overmanner aldri Rani, men klarer å gjøre seg gjeldende. Interessant nok er karakterer med begrenset skjermtid de som skiller seg helt ut. Daniel Chiupek Singh (Jim Sarbh), en indiskfødt advokat som praktiserer i Norge, spiller en avgjørende rolle og har sterke ord. Tilbake i India er Debikas råd til Calcutta spilt av Balaji Gauri usedvanlig bra, og det er synd at hun ble tatt med i manuset så sent. Hun lager en solid sak og bringer til og med litt humor til filmens ellers seriøse tone, men ikke på bekostning av å fremstå som useriøs. Faktisk er hennes ordveksling med Jim Sarbh fortsatt filmens høydepunkt, og begge leverer applausverdige replikker som inviterer publikum til å applaudere. Neena Gupta har den minste cameoen noensinne, som er kraftig og sentral samtidig som den gir en ny retning til Debikas kamp.

Mrs. Chatterjee vs. Norge er fortsatt den trofaste gjenfortellingen av en mors hjerteskjærende historie, men det er så mange lag du skulle ønske regissøren ville grave dypere og utforske med tittelfiguren. Ikke desto mindre ble jeg til slutt overrasket over at en så sterk og rørende historie måtte vente i over et tiår på å bli filmatisert. Se den for en strålende opptreden fra Rani og ha en eske med vev lett tilgjengelig, siden det er mange hjerteskjærende øyeblikk.

Film: Fru Chatterjee mot Norge

Skuespillere: Rani Mukerji, Anirban Bhattacharya, Jim Sarbh, Balaji Gauri, Neena Gupta

Regissør: Ashima Chibber