Trollfilmanmeldelse: Netflixs spektakulære nye monsterfilm blander norsk folklore med amerikansk blockbuster-estetikk

En vitenskapsmann, en eksentriker og en nerd går inn på en bar. Det kan enten være premisset for en vits du har hørt før, eller en Roland Emmerich-film fra 2000-tallet som du har sett mange ganger før. Eller begge. Men mens Emmerich prøver å løsne seg fra den lengste rekken av flopper i moderne Hollywood-historie, må han gjøre plass for at andre kan kreve en plass han forlot for mange år siden.

Regissert av den fabelaktige navngitte Roar Uthaug, er den nye norskspråklige Netflix-filmen Troll en herlig pastisj av amerikanske storfilmer – spesielt de som tilhører post-Spielberg-tiden dominert av regissører som Emmerich, Michael Bay og Simon West. Disse filmene var befolket av knapt skrevne karikaturer, fulle av bare hardtslående dialog, og til tross for at de var satt i en gjenkjennelig virkelighet – ingen Talokan i disse filmene, tusen takk – føltes de helt utrolige. Og likevel var de så gøy.

Kanskje fordi han vokste opp med disse filmene, forstår Uthaug deres rå appell. Filmskaperen fikk internasjonal anerkjennelse med The Wave, en ekstremt vellaget katastrofefilm i stil med Emmerichs The Day After Tomorrow. Troll, på den annen side, kombinerer elementer fra kaiju-kino – «monsteret» i sentrum av denne filmen er vekselvis beskrevet som Godzilla og King Kong – med den dyptfølte ærefrykten til Jurassic Park-serien.

En vitenskapsmann med pappaproblemer blir tilkalt av regjeringen når en mystisk skapning våkner fra dvalen etter 1000 år og tråkker ned en landsby. Beleilig nok er vitenskapsmannens fremmedgjorte far tilfeldigvis en klønete konspirasjonsteoretiker – en kombinasjon av Randy Quaids karakter fra Independence Day og Woody Harrelsons karakter fra 2012 – som lenge har trodd på eksistensen av fjelltroll. De slår seg sammen med en søt soldat og en tilknappet byråkrat i et forsøk på å redde landet deres fra, metaforisk, dets egen (førkristne) fortid.

Men til tross for at Troll er dekket av en følelse av forutsigbarhet, har Troll noen monstersentrerte overraskelser i ermet som injiserer mer følelsesmessig dybde i saksgangen enn den milde far-datter-buen. Denne plotutviklingen fra den sene perioden kan minne deg om det klassiske Shadow of the Colossus-videospillet. Men å avsløre mer her ville være å ødelegge viktige historie- og karakterdetaljer, selv om de av dere som er kjent med spillet nå vet nøyaktig hva du kan forvente.

Dette er selvfølgelig ikke første gang Uthaug har antydet at han elsker videospill like mye som amerikanske actionfilmer fra midten av 2000-tallet. Han kombinerte de to estetikkene i sin siste spillefilm, rebooten fra Tomb Raider i 2018 – den typen intetsigende film som Hollywood deler ut til de fleste utenlandske filmskapere som ønsker å bryte seg inn i de store amerikanske ligaene. I verste fall vår SS Rajamouli kunne finne seg selv i spissen for en lignende eiendom om noen år; han har tross alt offentlig uttrykt sin hengivenhet til en annen videospillserie, Prince of Persia.

Men for at Troll skal være ute (som forventet, uten fanfare) på Netflix vil ikke gjøre det, eller Uthaug, ingen tjenester. Og det er ikke en gang en oppfordring til at den skal ha blitt vist på kino, hvor den sannsynligvis ville blitt spilt enda bedre, takket være dens store skala. Det er mer en kommentar til hvor anonyme filmer blir når de streames stille; det er nesten respektløst at ikke mange vet at denne filmen eksisterer, enn si at den er ute og tilgjengelig for å se.

bedre filmer at Troll har blitt mer urettferdig behandlet i disse dager. Men på mange måter er det akkurat den typen tullete film du vil se med vennene dine etter en lang dag. Karakterene er tydelig definert, tonen er godmodig, og de visuelle effektene er virkelig sømløse. Uthaug plasserer ofte kameraet sitt på bakkenivå og følger aktivt fysikkens lover. Kameraet gir for eksempel alltid inntrykk av å være festet til en usynlig kran eller et helikopter; det føles aldri som om det svever i luften, uten tilsyn. Det begrunner actionkoreografien i en virkelighet som ofte er fraværende selv i mye dyrere Marvel-filmer.

Troll garanterer ikke gjentatte visninger, selvfølgelig. Det er ikke den typen film. Men den fortjener å bli verdsatt for sitt håndverk, og (selv om det er aldrende) sin nostalgiske tone.

Troll
Regissør – Uthaug Roar