Mrs Chatterjee Vs Norway Movie Review: Historien er den største vinneren i dette med Rani Mukerji i hovedrollen

Mrs Chatterjee Vs Norway Movie Review: Når en films historie sentrerer seg om en mors nådeløse kamp for å gjenforenes med barna sine, er det nødt til å berøre hjertet. Filmen av filmskaperen Ashima Chibber Fru Chatterjee mot Norge Rani Mukerji i hovedrollen som Debika Chatterjee som er skilt fra sine to små barn av Norges barnevernsprogram under påskudd av dårlig foreldreskap. Basert på en virkelig hendelse som fant sted i 2011 og førte til en diplomatisk krangel mellom India og Norge, Fru Chatterjee mot Norge kan skryte av god skriving og ytelse, men er fortsatt ikke en enkel klokke. Det river deg ofte fra hverandre og får deg til og med til å lure på antakelser.

Selve hendelsen rystet India da de fleste fulgte det indiske ekteparet Sagarika og Anurup Bhattacharyas sak med Barnevernet, det norske barnevernet som tvangsførte barna deres under påskudd av dårlige foreldre. Paret ble anklaget for å ha fått barna til å sove på sengene, matet dem med hendene og brukt kohl. Faren ble tiltalt for ikke å ha hjulpet kona med husarbeid og moren ble sagt å være psykisk ustabil. Den hjerteskjærende hendelsen ble mye rapportert av indiske medier, og mange peker på de sterke kulturelle forskjellene mellom de to landene og ideen deres om å oppdra barn.

Siden historien til Fru Chatterjee mot Norge er kjent for mange, var det en større utfordring å få filmen til å appellere til publikum. Skrevet av Chibber med Rahul Handa og Sameer Satija, er filmen satt i en stemning som er preget av fortvilelse, usikkerhet og angst. Debika og ektemannen Anirudh (Anirban Bhattacharya) løper fra post til post for å hente barna sine fra norske myndigheter, men blir rammet av veisperringer etter hverandre. Det hjelper ikke at det allerede er sprekker i forholdet deres. Anirudh framstilles som en ambisiøs mann, som ikke ønsker å irritere eller utfordre den norske regjeringen for å få statsborgerskap i landet. Han er også en kvinnehater som ikke tror på å hjelpe sin kone rundt i huset på et tidspunkt og er først og fremst drevet av hans ambisjon om å utmerke seg på jobb.

Debika styrer i mellomtiden husholdningen og to små barn. Sønnen hennes, mistenkt av myndighetene, har autisme, og hun mater fortsatt sin fem måneder gamle datter. Separasjonen rammer henne hardere og hun ender opp med å oppføre seg upassende under en rekke rettsmøter, noe som igjen sementerer norske myndigheters påstand om hennes mentale ustabilitet og dermed hindrer hennes sjanser til å gjenforenes med barna.

Forfattere skal krediteres der de skal. De fanger opp de rette følelsene, og du ender opp med å sympatisere med moren og hennes dype smerte ved å bli skilt fra barna sine. Chibber installerer også en typisk bengalsk innenlandsbrønn. Samtaler, spesielt mellom Mukerji og Bhattacharya, ligner på hvordan bengalske par snakker eller krangler.

Følelsene er der alle sammen. På et tidspunkt kan man høre Rani krangle om hvordan barnet blir matet. macher jhol-bhaat (fisk curry og ris) med en gaffel – en rett som er en stift i enhver bengalsk husholdning. Maten barna blir matet med, eller familiene spiser, og reaksjonene til karakterene midt i krangel er alle veldig tro mot en vanlig bengalsk familie. På denne måten er filmen konsekvent i å skape det rette miljøet.

Det som er inkonsekvent er Rani Mukerjis aksenterte hindi, som hun veldig bevisst prøver å feilsna på grunn av karakterens bakgrunn. Det er tydelig splittende for skuespilleren, siden det hender hun glemmer karakteren sin og snakker uanstrengt hindi, men så går tilbake til en ujevn versjon av språket.

Rani Mukerji spiller også rollen hennes som Debika. Ja, hun er en engstelig mor og noen scener er så kraftige at Rani er i stand til å projisere karakterens smerte godt, men hun går veldig ofte på den tynne følelseslinjen ved melodrama. Og mens vi er ment å dypt føle karakteren hennes og smerten hun går gjennom, ender vi opp med å vri på hennes overdrevne handling. Når det er sagt, holder Rani seg fortsatt i en film som hviler på skulderen hennes.

Se filmtraileren til Mrs Chatterjee Vs Norway:

De andre skuespillerne er fantastiske. Den kjente bengalske skuespilleren Anirban Bhattacharya debuterer i Bollywood i denne filmen som en mildt sagt kald, manipulerende og selvsentrert Mr. Chatterjee som bare bryr seg om å få statsborgerskap i Norge. Bhattacharya er kjent for sine omfattende opptredener i forskjellige bengalske filmer og i Fru Chatterjee mot Norgehan utmerker seg som Anirudh – så mye at du ender opp med å mislike ham.

Den andre skuespilleren som gir en god prestasjon er Jim Sarbh som den norske advokaten Daniel Singh Ciupek – en mann som er feilcastet som en som ikke er sympatisk med Chatterjees i begynnelsen, men som er en alliert. Sarbh leverer en diskré, men selvsikker ytelse. Rettssalsscenene mellom ham og skuespillerinnen Balaji Gauri, som spiller Ranis advokat, er de beste scenene i filmen – som er godt utført av begge skuespillerne, noe som gjør dem til de mest definerende øyeblikkene i historien.

Støpingen er presis. Mange kjente bengalske skuespillere spiller biroller med absolutt letthet i filmen. Det er Barun Chanda, Bodhisatva Majumdar, Mithu Chakraborty og Saswati Guhathakurta som spiller sine begrensede roller godt. Neena Gupta har en cameo – som en politiker modellert etter avdøde Sushma Swaraj – som spiller en katalytisk rolle i saken.

Filmen har et ujevnt tempo. Første omgang, når Anirban og Rani prøver å få barna tilbake, der Ranis hysteri er på full skjerm, ser litt sjokkerende ut etter et poeng. Du vil føle følelsene deres, men på grunn av melodramaet og det faktum at Rani spiller for galleriet, blir det dårlig oversatt for publikum. Tempoet øker i andre omgang, spesielt i den siste timen når historien beveger seg til India. Sarbh viser sin skuespillerferdighet godt i rettssalsscenene og skinner der.

På slutten Fru Chatterjee mot Norge er litt ujevn. Men det er historien som er den største vinneren i denne hjerteskjærende historien. Jada, det er melodrama, men filmens sentrale historie er slik at den holder deg hektet. Tross alt er en mors kjærlighet til barna sine velkjent, men det gir en hjertevarm historie hver gang.

Du kan skriv nå for wionews.com og være en del av fellesskapet. Del dine historier og meninger med oss her.

Stanley Easome

"Typisk zombieaholic. Generell twitterfanatiker. Matfanatiker. Gamer. Unapologetisk analytiker."