Felles uttalelse om Taliban som forbyr afghanske kvinner fra hjelpearbeid

Utenriksministrene i Australia, Canada, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Norge, Sveits, Nederland, Storbritannia og USA samt Den europeiske unions høye representant er alvorlig bekymret over den hensynsløse og farlige handlingen til Taliban En ordre som forbyr kvinnelige ansatte i nasjonale og internasjonale ikke-statlige organisasjoner (NGOer) å komme inn på arbeidsplassen setter millioner av afghanere i fare som er avhengige av humanitær hjelp for å overleve. Vi oppfordrer Taliban til snarest å omgjøre denne avgjørelsen.

Kvinner er absolutt i hjertet av humanitære operasjoner og grunnleggende behov. Med mindre de er involvert i å levere bistand til Afghanistan, vil frivillige organisasjoner ikke være i stand til å nå de mest sårbare menneskene i landet for å gi dem mat, medisiner, overvintring og andre materialer og tjenester de trenger for å leve. Dette vil også påvirke humanitær bistand gitt av internasjonale organisasjoner, ettersom internasjonale organisasjoner bruker frivillige organisasjoner til å tilby slike materialer og tjenester.

Taliban fortsetter å demonstrere sin manglende respekt for rettighetene, frihetene og velferden til det afghanske folket, spesielt kvinner og jenter, og deres uinteresse i normale forhold til det internasjonale samfunnet.

Vi støtter oppfordringene til det afghanske folket om at jenter og kvinner skal vende tilbake til jobb, skole og universitet, og at kvinner skal fortsette å spille en viktig rolle i å gi humanitær hjelp og trenger grunnleggende rettigheter, og vi oppfordrer Taliban til å respektere det politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter for kvinner og jenter i Afghanistan.

For dette formål er vi i nær kontakt med FN, som oppfordrer, også på vegne av alle internasjonale givere, til at Taliban omgjør denne beslutningen umiddelbart. Dette vil unngå forstyrrelser og tillate videreføring av alle humanitære operasjoner fra internasjonale og nasjonale frivillige organisasjoner.

Aldora Hartelle

"Ondskaplig popkulturfanatiker. Ekstrem baconnerd. Matjunkie. Tenker. Hipstervennlig reisenerd. Kaffebuff."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *