Trendy type norsk ost kan forhindre beinfortynning, finner ny studie

Core, CCfoo-lisens

I følge nye funn kan en liten porsjon Jarlsberg bidra til å forhindre svekkelse av bein uten å øke kolesterolet.

Forskerne sier at helsefordelene er unike for det nordiske meieriproduktet og ikke finnes i andre typer ost.

Jarlsberg er en nøtteaktig, myk, halvfast ost med hull som er laget av kumelk.

Han kommer fra en by med samme navn på Østlandet.

Forskerne håper at oste i fremtiden kan stoppe osteoporose og bidra til å forhindre diabetes, men sier at mer forskning er nødvendig.

Tidligere forskning hadde antydet at det økte nivåene av osteokalsin, et hormon som gir oss sterke bein og tenner.

Det var uklart om denne koblingen var spesifikk for Jarlsbergost eller gjaldt alle typer ost.

For å finne det ut studerte forskerne 66 friske kvinner som fikk enten et stykke Jarlsberg på 0,12 pund (57 gram) eller en porsjon på 50 gram camembert hver dag i seks uker.

I SLEKT: Å spise mer ost kan forklare sunnere hjerter i Frankrike

Deltakerne var alle ved god helse, sunn vekt og hadde en gjennomsnittsalder på 33 år.

Deretter ble gjengen som hadde gumlet Camembert invitert på snacks på Jarlsberg i seks uker.

Begge ostene har lignende nivåer av fett og protein, men Jarlsberg er også høy i vitamin K2 mens Camembert ikke er det.

En form for vitamin K2 finnes i animalske produkter som lever, mens andre kommer fra bakterier og finnes i fermentert mat som ost.

Det ble tatt blodprøver fra deltakerne for å sjekke forekomsten av viktige proteiner, osteokalsin og et peptid (PINP), som hjelper bein fornyes og holde seg unge.

Blodprøver viste nøkkeltegn på beinomsetning og økt vitamin K2 etter seks uker hos personer som spiste Jarlsberg.

I SLEKT: 26 års forskning viser at kardiovaskulær helse ikke påvirkes av valg av ost

Blant personer som spiste camembert, forble PINP-nivåene de samme, mens de for andre indikatorer på beinhelse sank litt.

Nivåene av PINP og kjemiske og biologiske indikatorer økte betydelig etter besøket i Jarlsberg.

Blodfettet økte litt i begge gruppene, men kolesterolnivået falt hos folk når de byttet fra camembert til jarlsberg.

Mengden glukose i røde blodlegemer gikk ned med 3 % hos personer som spiste Jarlsberg, men økte med 2 % hos personer som spiste Camembert.

Når de byttet til Jarlsberg, sank glukosenivået igjen.

Nivåene av beinsvekkende kalsium og magnesium falt hos personer som spiste Jarlsberg, men forble uendret hos personer som spiste Camembert.

SE: 7 sunne vaner kan nesten halvere risikoen for å dø av hjerneslag og beskytte mot Alzheimers sykdom

Bakterier i ost produserer stoffet DNHA, som tidligere studier har vist kan redusere beinfortynning og øke benvevsdannelsen. De sier at dette kan forklare økningen i osteokalsin.

«Daglig inntak av Jarlsbergost har en positiv effekt på osteokalsin, andre markører for beinomsetning, glykert hemoglobin og lipider,» sier forfatter Dr. Helge Elnar Lundberg ved Skjetten medisinske senter i Norge, hvis studie var publisert i tidsskriftet BMJ ernæring, forebygging og helse.

Professor Sumatra Ray, administrerende direktør for NNEdPro Global Center for Nutrition and Health, medeier av anmeldelsen, sa: «Denne studien viser at mens kalsium og vitamin D er kjent for å være ekstremt viktig for beinhelsen, er det andre viktige faktorer. på lek som vitamin K2, som kanskje er mindre kjent.

«Ulike metoder for tilberedning betyr at det er sentrale forskjeller i ernæringsmessig sammensetning av ost, som ofte har blitt ansett som en homogen matvare i kostholdsforskning til dags dato.»

Han advarte om at dette var en liten studie på unge, friske mennesker (og) at resultatene bør tolkes med forsiktighet og ikke som en spesifikk anbefaling.

TA UT ostebrettet og del nyhetene med vennene dine på sosiale medier…

Kelcie Fishere

"Typisk tenker. Uunnskyldende alkoholiker. Internett-fanatiker. Forkjemper for popkultur. TV-junkie."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.