Pressemeldinger: 3. august 2022: Hitachi Global

Informasjonen i denne pressemeldingen er oppdatert fra datoen for pressemeldingen, men kan endres uten varsel.

Hitachi Energy støtter en milepæl i Tysklands energiomstilling

HVDC Light®-overføringssystemet vil overføre store mengder fornybar energi til opptil 5 millioner hjem og hjelpe Tyskland med å nå målet om karbonnøytralitet i 2045

Zürich, 3. august 2022 – Hitachi Energy, en global teknologileder som fremmer en bærekraftig energifremtid for alle, kunngjorde i dag at de har vunnet en stor ordre fra TenneT og TransnetBW, to av fire overføringssystemoperatører i Tyskland, for levering av en overføringsløsning for SuedLink DC4 høyspent likestrøm (HVDC)-forbindelse mellom nord og sør i landet.

SuedLink DC4 er et av de største kraftnett- og energiomstillingsprosjektene i Tyskland. Det vil spille en avgjørende rolle i Tysklands energiomstilling, redusere bruken av fossilt brensel og hjelpe landet med å oppnå karbonnøytralitet innen 2045.*1

Ved å bruke Hitachi Energys HVDC Light®-teknologi vil SuedLink DC4 overføre opptil 2000 megawatt utslippsfri strøm, nok til å drive 5 millioner tyske hjem.*2 Koblingen vil effektivt overføre elektrisitet 550 kilometer under bakken, ved ±525 kilovolt, sende vindkraft fra nord til industrielle sør, eller alternativt solenergi fra sør til nord ved behov.

«Vi er stolte av å spille en avgjørende rolle i denne svært viktige investeringen i Tysklands overgang til fornybar energi og karbonnøytralitet,» sa Niklas Persson, daglig leder for Hitachi Energy’s Grid Integration Business. «HVDC Light er den muliggjørende teknologien for storskala overføringer av fornybar energi, både på land og til havs.»

«SuedLink vil utgjøre ryggraden i energiomstillingen i Tyskland. Med tildelingen av DC4 høyspent likestrømsystem til Hitachi Energy, beveger vi oss nå mot fullføringen av denne viktige kraftforbindelsen, sier Tim Meyerjürgens, driftsdirektør. av TenneT.

SuedLink DC4 overfører elektrisitet mellom Wilster i nord og Bergrheinfeld i sør.

Hitachi Energy vil tilby en HVDC Light-omformerstasjon i hver ende av SuedLink DC4 for å konvertere AC fra overføringsnettet til DC for levering over koblingen, og tilbake til AC for overføring til mottaksnettet. Kontrakten inkluderer tre kabelseksjonsstasjoner for å få raskere oppdagelse av feil i forbindelsen.

Som en del av sin langsiktige forpliktelse til Tysklands energiomstilling, har Hitachi Energy nylig vunnet eller fullført bestillinger for løsninger som integrerer storskala fornybar energi*3. Disse inkluderer omformerstasjoner for NordLink*4 HVDC-sammenkobling mellom Tyskland og Norge, omformerstasjoner for tilkobling av 900 megawatt DolWin5*5 havvindpark i den tyske Nordsjøen, den kombinerte nettløsningen fra Kriegers Flak*6 som kobler tyske kraftnett til to havvindparker i Østersjøen og Danmark, og kraftkvalitetsløsninger for å gjøre det mulig for mer fornybar energi å strømme fra Nord- til Sør-Tyskland.

Merknad til redaktørene

Hitachi Energys HVDC-løsning kombinerer ledende ekspertise innen HVDC-konverteringsventiler, MACH™ digital kontrollplattform*5, som muliggjør integrering av fornybar energi og håndterer spennings- og frekvensforstyrrelser i nettverket; omformer krafttransformatorer og høyspentkoblingsanlegg, samt i systemstudier, design og prosjektering, forsyning, installasjonsovervåking og igangkjøring.

HVDC Light® er en spenningskildeomformerteknologi utviklet av Hitachi Energy. Det er den foretrukne teknologien for mange nettapplikasjoner, inkludert sammenkobling av land, integrering av fornybar energi og «elektrisitet til land»-forbindelser til offshore-produksjonsanlegg. De definerende egenskapene til HVDC Light inkluderer unike kompakte omformerstasjoner og eksepsjonelt lave elektriske tap.

Hitachi Energy var pioner innen kommersiell HVDC-teknologi for nesten 70 år siden og har fullført mer enn halvparten av verdens HVDC-prosjekter.

*1

Climate Change Act: klimanøytralitet innen 2045. (bundesregierung.de)

*2

Suedlink – TenneT