Iskald svømming kan redusere «dårlig» kroppsfett, men andre helsemessige fordeler er uklare – undersøkelse

J

Ifølge en ny studie kan dykking i isvann redusere dårlig kroppsfett hos menn og redusere risikoen for lidelser som diabetes.

Forskerne gjennomgikk 104 studier og fant at mange rapporterte betydelige effekter av svømming i kaldt vann, inkludert godt fett som bidrar til å brenne kalorier.

De antyder at det kan beskytte mot fedme og hjerte- og karsykdommer.

Men anmeldelsen var totalt sett usikker på helsefordelene ved kaldtvannsbading, en aktivitet som vokser i popularitet.

Fra denne gjennomgangen er det klart at det er økende vitenskapelig støtte for at frivillig eksponering for kaldt vann kan ha gunstige helseeffekter.

Det er uklart om vinterbadere er naturlig sunnere, sier forskerteamet fra UiT Norges arktiske universitet og Universitetssykehuset Nord-Norge.

Hovedforfatter James Mercer, fra UiT, sa: «Fra denne gjennomgangen er det klart at det er økende vitenskapelig støtte for at frivillig eksponering for kaldt vann kan ha gunstige effekter på helsen.

Tallrike studier har vist signifikante effekter av nedsenking i kaldt vann på ulike fysiologiske og biokjemiske parametere.

«Men om disse er helsemessige eller ikke er vanskelig å vurdere.

«Basert på resultatene av denne gjennomgangen, kan mange helsemessige fordeler som hevdes fra regelmessig eksponering for kulde ikke være årsakssammenheng.

«I stedet kan de forklares av andre faktorer, inkludert en aktiv livsstil, trent stressmestring, sosiale interaksjoner, samt en positiv tankegang.

«Uten ytterligere konkluderende studier vil emnet fortsette å bli debattert.»

Gjennomgangen indikerte en positiv sammenheng mellom svømming i kaldt vann og brunt fettvev (BAT), en type godt kroppsfett som aktiveres av kulde.

BAT forbrenner kalorier for å opprettholde kroppstemperaturen, i motsetning til «dårlig» hvitt fett som lagrer energi.

Studien fant at eksponering for kulde i vann – eller luft – også ser ut til å øke produksjonen av proteinet adiponectin i fettvevet.

Dette proteinet spiller en nøkkelrolle i å beskytte mot insulinresistens, diabetes og andre sykdommer.

I følge resultatene økte gjentatte nedsenkinger i kaldt vann i vintermånedene insulinfølsomheten betydelig og reduserte insulinkonsentrasjonen.

Mye av den tilgjengelige forskningen involverte et lite antall mennesker, ofte av samme kjønn, og med forskjellige vanntemperaturer og saltnivåer.

Den nye studien rapporterer at vekttap, bedre mental helse og økt libido er blant de mange helse- og velværepåstandene fra vanlige kaldtvannsentusiaster eller fra anekdotiske rapporter.

Det kan ta mange former, som å svømme i kaldt vann om vinteren, og er av økende interesse rundt om i verden.

Hovedmålet med gjennomgangen var å avgjøre om frivillig eksponering for kaldt vann har noen effekter på menneskers helse.

Forskerne ekskluderte studier der folk hadde på seg våtdrakter, utilsiktet nedsenking i kaldt vann og vanntemperaturer over 20 grader celsius.

Imidlertid sier de at det også trengs opplæring om helserisikoen forbundet med svømming i iskaldt vann.

Disse inkluderer konsekvensene av hypotermi og hjerte- og lungeproblemer som ofte er knyttet til kuldesjokk.

Resultatene er publisert i International Journal of Circumpolar Health.

Kelcie Fishere

"Typisk tenker. Uunnskyldende alkoholiker. Internett-fanatiker. Forkjemper for popkultur. TV-junkie."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.