Felles uttalelse fra ambassadører og høykommissærer i Kenya om valget

Valg er en feiring av frihet og valg. I løpet av de siste månedene har Kenya vist sterk vilje og engasjement for frie, rettferdige og troverdige valg og en fredelig maktovergang.

Ambassadørene og høykommissærene ønsker velkommen til de politiske partiene som har signert Mkenya Daima Leadership and Peace Pledge og National Cohesion and Integration Commissions Political Decency and Peace Charter. Vi oppfordrer alle søkere til å følge løfte- og fredspakten.

Kenya har gjort enorme demokratiske fremskritt siden gjeninnføringen av flerpartivalg. Vi hilser innsatsen til alle de som har jobbet utrettelig for å oppnå valget, sørge for sikkerhet og fremme samfunnsopplæring, inkludert religiøse ledere, sivilsamfunn, media og privat sektor. Vi håper at all deres innsats bærer frukter når kampanjeperioden går mot slutten. Vi fortsetter å oppmuntre til inkludering av kvinner og ungdom, så vel som politisk marginaliserte grupper, inkludert mennesker med nedsatt funksjonsevne. Vi støtter fullt ut arbeidet med å bygge et mer inkluderende og rettferdig politisk system, og vi vil fortsette å gjøre det etter at dette valget er over.

Dette valget er av største betydning. Det markerer den første fullstendige overgangen til presidentskapet og mange guvernørposter siden innføringen av grunnloven fra 2010. Vi oppfordrer alle ledere – både innenfor og utenfor valgte embeter – til å samarbeide etter 9. august for å sikre at de demokratiske gevinstene det siste tiåret er bevart. Alle aktører spiller en viktig rolle i å sikre respekt for prinsippene om demokrati, frihet og rettssikkerhet.

Kenya er et anker for stabilitet, sikkerhet og demokrati – ikke bare i regionen eller på dette kontinentet, men over hele verden. Det er i denne ånden av partnerskap vi, som andre rundt om i verden, ser frem til frie, rettferdige og fredelige valg 9. august.

Denne uttalelsen er utstedt av følgende ambassader og høykommisjoner; Australia, Canada, Danmark, Finland, Tyskland, Irland, Italia, Nederland, Norge, Sverige, Sveits, Storbritannia, USA.

Aldora Hartelle

"Ondskaplig popkulturfanatiker. Ekstrem baconnerd. Matjunkie. Tenker. Hipstervennlig reisenerd. Kaffebuff."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *